Begin van mijn eigen project in zicht!! - Reisverslag uit Koforidua, Ghana van Sharon Beek - WaarBenJij.nu Begin van mijn eigen project in zicht!! - Reisverslag uit Koforidua, Ghana van Sharon Beek - WaarBenJij.nu

Begin van mijn eigen project in zicht!!

Door: Sharon

Blijf op de hoogte en volg Sharon

05 September 2014 | Ghana, Koforidua

Donderdag 28 augustus

Omdat de zomerschool voorbij is en de gewone school pas over een week weer begint gaat de hoogste groep samen met leraren en ouders “Farmen”,, Het werk was best oke, en leuk om te zien hoe ze dat daar doen. Ze spannen touwtjes van de ene kant van het veld naar de andere kant en daarlangs lopen ze met een houten stok om gaatjes te prikken, de kinderen lopen daarachteraan met een hand vol maiskorrels om die vervolgens te planten. Binnen drie maanden zullen daar de maisplanten uit de grond schieten. Ik heb daarmee geholpen maar voelde me helaas niet erg op mijn gemak, nog niet 100% fit en continu de brandende ogen van de groep in mijn rug die vervolgens iets zeiden met het woord Obrouni erin (dat slaat op mij, want het betekend “witte mens”) om dan vervolgens steeds heel hard te gaan lachen. Niet echt comfortabel dus..

Na het “farmen” ben ik naar Henry gegaan in Tinkong en hebben we samen gegeten en een beetje voor de tv gehangen, en voetbal gekeken :D dat is natuurlijk altijd goed.. Daarna ben ik nog even naar Home Base geweest, had ik al verteld dat ik daar ’s avonds wel eens kom om de andere vrijwilligers te ontmoeten en een gezellige avond te hebben? Home Base ligt in Memphi ongeveer 20 minuten van mijn verblijfplaats Kwamoso met de Troh. Helaas rijden er ’s avonds laat geen troh’s meer en moet ik met de Taxi terug. Dat is best prijzig want ik betaal iedere keer 15 cedis om thuis te komen. Dat is omgerekend nog geen drie euro maar voor Ghanese begrippen is dat een hoop geld. Ondertussen heb ik al wel een vaste taxichauffeur die ik bel vanuit Home Base als ik naar huis ga, hij heet Michel en is een hele zorgzame ietswat oudere man die zich ontfermd over bijna alle vrijwilligers. Hij zet me af voor het hek en wacht net zo lang totdat ik het hek achter me heb dichtgedaan. Voelt erg vertrouwd dus. Deze avond was de laatste avond van Antoine, Tanya en Corina. Een Franse jongen en twee Duitse meiden. Deze vrijwilligers zijn hier allemaal met “Projects Abroad” die hier allerlei locaties heeft om hun vrijwilligers aan het werk te zetten. Echter begrijp ik tot nu toe van alle vrijwilligers dat ze een smak geld moeten betalen en dat de organisatie één grote corrupte bende is. Ik ben dus blij dat ik niet met die organisatie naar Ghana ben gekomen, want het schijnt dat er maar heeeeeel weinig van het gekregen geld daadwerkelijk gebruikt wordt voor de goede doelen in Ghana.


Vrijdag 29 augustus

We hebben vroeg in Memphi afgesproken met een groepje om een weekend trip te gaan maken. Daar kwam Corina nogmaals langs om afscheid te nemen. We regelden een Troh voor onze groep van 8 om naar Cape Coast te gaan. Dat is ongeveer 5 uur rijden. We arriveerden in Cape Coast bij ons hostel genaamd Oasis, een hele gezellig ingerichte tent aan het strand met lekkere muziek en goede slaapkamers. In een hostel slapen we meestal met zen allen op één kamer, dat was hier ook het geval.

Na alles geïnstalleerd te hebben zijn we direct weer weggegaan naar de Canopy Walk in een nabijgelegen regenwoud, hier kon je een tour maken door het regenwoud om vervolgens hoog in de bomen over het regenwoud te lopen op houten bruggetjes. Was een enorm leuke ervaring, vooral het foto’s nemen van de groep en het gek doen op de bruggetjes was leuk. Op de terugweg zijn we gestopt bij Elmina Castle, een prachtig oud kasteel wat eerst van de fransen was, toen van Nederland en daarna gewoon Ghanees werd. Het was een kasteel waar vrouwelijke slaven werden gehouden in de tijd van de verscheping van illegalen etc. Het kasteel was eigenlijk al gesloten, maar na wat gesmeek en gebedel kregen we toch een rondleiding. LEUK!!

Na terugkomst in het hostel zijn we met zen vieren, Jasmin en Senne twee Vlamen en August uit Denemarken gaan zwemmen in de veel te ruige Atlantische oceaan. We moesten elkaar rechtop houden omdat de stroming zo sterk was en de golven bijzonder hoog. Na een aantal keer teruggekwakt te zijn op het strand en alles vol zat met zand gingen we maar douchen om de rest van de groep te vergezellen bij het diner. We werden vermaakt door een soort Ghana brassband, GEWELDIG!! Ze voerde een hele show op met acrobatische dansmoves en lekkere ritmes van de jambe.. het was zo gezellig dat we veeeeeel te laat naar bed gingen .


Zaterdag 30 augustus

Heel vroeg, veel te vroeg na zo’n avond, opgestaan om nog een keer de sprong in de Atlantische oceaan te wagen. Maar het was nog steeds net zo moeilijk om overeind te blijven. Na het ontbijt zijn we vertrokken naar de Village on Water, (NAAAAAAAAM) Het was 5 uur rijden met de Troh, dus we waren benieuwd of het de ervaring waard zou zijn. We werden opgehaald door Daniël, nadat we chocoladetaart met ijs hadden gegeten in een plaatselijk Spaans restaurant, Jammiej. We dachten dat we met een kano zouden gaan maar nee zei Daniël we gaan nu met de speedboot, je kunt daar bij het dorp zelf gaan kanoën. Nou laat die speedboot maar eens zien.. haha een ietswat grotere kano met een motortje erop, maar het kon de pret niet drukken, de omgeving was prachtig. Vergelijkbaar eigenlijk met de “Trekgaten” bij de maarsseveense plassen alleen daar veel verder uitgestrekt. Totdat we dus bij het dorpje kwamen, Wauw nog nooit zoiets gezien en wat prachtig!! Gewoon een volledig dorp gebouwd op houten poten in het water. Ghanezen zijn over het algemeen geen water lief hebbers maar hier sprongen alle kinderen schaterend van de stijger en waste iedereen zich gewoon in het meer.

We kregen 4 kamers toegewezen. Ik deelde een kamer met Hanna een meisje uit Noorwegen, we hadden het stiekem al een paar keer over haar gehad want ze lijkt een beetje op Marijke Helwegen :P die heeft de platische chirurg iets te vaak gezien denk ik. Nadat het donker was geworden hees iedereen, behalve Hanna, zich in zwemkleding om te gaan kanoën op het meer. Geweldige ervaring!! Midden op het meer uit de boot springen, niets zien en toch jezelf geweldig voelen!! Het water is nog bruiner dan dat van de Loosdrechtse plassen, maar dat schijnt hier te komen door alle Theebladeren die hier groeien en het water vervuilen.


Zondat 31 augustus

Vandaag vroeg op gestaan om in het licht ook nog een kano toch te doen, we zaten om 06.00 uur in de kano. We vonden ergens een loopmogelijkheid in het oerwoud waar we dus doorheen zijn gaan lopen. Toen we terugkwamen gedouched in het meer, ontbeten met een heerlijk broodje Ei met ui en toen terug naar de Troh.

Het zou een lange rit gaan worden want we waren ondertussen natuurlijk eerst naar cape coast 5 uur en daarna nog door naar het dorpje 5 uur. Dus we rekende op een lange rit, waarbij we in Accra zouden stoppen om Sabrina, een schat uit Canada, op het vliegveld te droppen want het was haar laatste dag. Echter na 8 uur in accra te zijn gearriveerd zei de troh driver ineens dat dat niet de afspraak was en hij niet naar het vliegveld zou gaan. We moesten dus onderweg stoppen om voor haar een taxi te regelen, terwijl we er nota bene bijna langsreden. Ook de laatste keer dat we hem vragen om ons ergens heen te brengen. Maar een taxi geregeld, heel kort en niet bepaald happy afscheid genomen en toen weer in de troh voor onze laatste twee uur.. Pff toen ik thuiskwam was ik op ben gelijk naar bed gegaan.
Maandag 1 september

Vandaag ben ik een dag vrij. En dat is ook maar goed ook want ik had een berg was van het weekend dat ik daar wel even zoet mee zou zijn. Maar gelukkig is mijn Home Sister Portia heel behulpzaam en veel beter in wassen als ik. Ze heeft me geholpen. Als ik denk dat ik al het mogelijke water ergens uitgewrongen heb, wringt zij er nog een litertje extra uit, die Ghanezen hebben zulke sterke handen, ongelooflijk!.

’s Middags heb ik mijn kamer lekker opgeruimd, mijn vloertje geveegd en gedweild en kreeg ik verbaasde blikken van mijn gezin hier omdat er schijnbaar nog nooit en vrijwilliger was geweest die zijn vloer had schoongemaakt, in al die 20 jaar dat ze vrijwilligers hebben.. Heel vreemd..

Ook ben ik mee geweest naar de Poultryfarm, een kippenfarm, met denk ik wel 1000 kippen.. pfff wat een werk, er kwamen twee hele grote emmers eieren uit de stal, en dat elke dag!!

Toen ik daar aan het helpen was kreeg ik ineens een berichtje van Senne of ik meeging naar watervallen in de buurt die we nog niet hadden gezien. Als ik het woord waterval hoor ben ik uiteraard van de partij dus hup spullen gepakt en op de troh naar memphi. Daar een taxi geregeld en een half uurtje gereden naar de Asenema watervallen. Wauw volgens Senne niet te vergelijken met de Wiifalls waar ik nog naar toe moet maar deze waren ook echt al prachtig. Zo’n 30 meter hoog en geweldig uitzicht met de zon erop en dus regenboogkleuren. Hup kleren uit bikini aan en douchen!! Wauw wat is dat tof!! Een ruige rugmassage. De andere twee waar ik eerder ben geweest hadden die mogelijkheid niet maar dit was echt geweldig! Zie de foto’s 


Dinsdag 2 September

Jeeej vandaag komt mijn Oompie aan in Ghana. Ik ga Albert vanavond ophalen met Henry in Accra, zie er erg naar uit. Even wat vertrouwds om tegen aan te kletsen. Maar eerst ga ik vanmiddag nog met de groep naar de Koko farm, hier noemen ze het koko, wij noemen het Cacao. Uitleg gekregen over hoe ze de planten planten, hoe lang het duurt voordat de grote coconnen klaar zijn en hoe ze de bonen in zo’n cocon behandelen. We mochten de verse nog niet gedroogde bonen proeven, het smaakt heel zoet. De andere bonen zijn puur cacao dus smaakt we een beetje naar chocolade maar vreselijk bitter. Chocolade in de winkel is natuurlijk niet 100 % cacao.

En nu op naar Accra met Henry, Whitney Houston uit de speaker, en echt gezellig met Henry. Lekker gekletst over van alles en nog wat, want ja de trip naar Accra duurt twee uur. Onderweg heeft Henry van een man langs de straat een lokaal spel voor me gekocht, ik moet nog even uitvinden hoe het ook alweer heet en zeker nog ontdekken hoe het werkt maar wel lief dat ik dat als cadeau heb gekregen. Ook heb ik langs de snelweg zijn vrouw ontmoet!! Grace, ze hadden op een punt afgesproken omdat ze wat moesten overhandigen aan elkaar. Voor mij een hele vreemde situatie, getrouwd zijn maar Grace woont in Accra en Henry in Tinkong, twee uur van elkaar vandaan en ze zien elkaar eens in de twee weken, en dat terwijl Grace ook zwanger is. Maar het schijnt in Ghana een redelijk normale situatie te zijn haha dus daar gaan we vanuit!

Op het vliegveld ontmoet ik Eveline, zij is opnieuw in Ghana en heeft Albert vijf jaar geleden leren kennen toen zij beiden als vrijwilliger van projects abroad verbleven in het plaatsje waar in nu verblijf, Kwamoso. Eveline is een Vlaamse dus dat is lekker makkelijk communiceren. Ze was op het vliegveld om Albert te ontmoeten en ging met ons mee naar Tinkong om twee nachten bij ons te verblijven. Het huis van Albert is zo’n beetje Hemel op Aarde in Ghana. Heerlijke bedden en een WARME DOUCHE!! AAAAAAH daar heb ik even heerlijk van genoten. Ik was er natuurlijk al geweest maar had nog geen gebruikt gemaakt van de douche daar..


Woensdag 3 september

Lekker uitgeslapen in het overheerlijke bed bij Albert Thuis. Na een ontbijt van heerlijke ananas naar Kwamoso gegaan samen met Eveline, want ze wilde graag haar oude huisje zien waar ze vijf jaar geleden 6 maanden heeft gewoond. Ze had ook lesgegeven op school daar met die school zag er vijf jaar geleden prachtig uit en is nu vervallen. De school waar ik lesgeef stond er nog niet toen zij hier was vijf jaar geleden. Het vrouwtje waarbij ze woonde is ondertussen verhuisd naar Kumasi en de Dominee, een andere dan waar ik verblijf, is ondertussen blind geworden. Schijnbaar een straf voor alle foute dingen die die heeft gedaan, want zoals ik begrepen heb heeft hij ook Albert flink opgelicht. We hebben geluncht bij mijn gezin en zijn even mee geweest naar de poulty farm omdat ik dat graag even aan Eveline wilde laten zien.

Na onze reis terug naar Tinkong, dat is ongeveer 20 min met de troh en kost welgeteld 2 cedis per persoon. Hebben we onze zwemspullen gepakt, Albert en Henry opgetrommeld en zijn we naar een hotel vlakbij koforidua gereden om te zwemmen. Heerlijk luxe, en dit was de eerste dag voor mij dat de zon echt scheen en het bloedheet was, dus even afkoelen en bakken in de zon vond ik zo slecht nog niet. We hebben daar een heerlijke pizza gegeten en zijn toen weer terug naar huis gegaan.

’s Avonds heb ik Eveline meegenomen naar Home Base. Home Base ligt vlak bij Mama’s volgens Eveline was dat vijf jaar geleden de place to be, maar dat ligt er nu maar verlaten bij.


Donderdag 4 september

Vandaag ben ik met Evelina naar de Beadmarket geweest net voor koforidua. Het is een markt vol met kralen, kettingen, armbanden etc. Twee heel leuke armbandjes gekocht en een enkelbandje. De keuze was een reuze dus kon mijn lol niet op.

Toen we terugkwamen, was Albert net bezig met de tekeningen van het land wat hij bezit in Tinkong. Er komen nu eindelijk concrete plannen voor mijn eigen project. Het wordt een iets andere school dan dat ik eerste instantie in gedachten had maar ik kan me er helemaal in vinden. Albert wil namelijk een taxi bedrijf gaan oprichten, waarbij hij auto’s importeert vanuit Duitsland, of een ander land die hij hier gaat verhuren aan taxichauffeurs. Eens in de zoveel tijd moet de auto dan voor een onderhoud beurd komen en daar komt mijn project aan bod. Want als alles loopt zoals Albert het geschetst heeft zal mijn project een school worden voor een opleiding tot automonteur. De taxi die dus gecontroleerd moeten worden, worden dan door ‘studenten’ uit elkaar gehaald en gerepareerd, uiteraard onder het toeziend oog van een ervaren persoon om zo de jongeren tot automonteur te laten dopen. Wat mij betreft een geweldig plan! En ook uitstekend voor de live now foundation, want als dat goed gaat lopen kunnen ze met het geld wat binnenkomt van de verhuur van de taxi weer voortbouwen, aan meer educatie en gezondheidszorg. Als alles rond is en de plannen concreet zijn zal de bouw snel starten, uiteraard houdt ik jullie daarover op de hoogte!

Daarna nog wat gehangen in Tinkong en even liggen pitten, dat kan hier gewoon allemaal  Toen was het tijd voor Eveline om terug te gaan naar Accra, we hebben dezelfde Troh gepakt vanuit Tinkong en ik ben uitgestapt in Kwamoso want ik had mijn gezin gezegd dat ik thuis zou komen voor diner. Daarna heb ik heerlijk liggen lezen, muziek geluisterd en vroeg gaan slapen.

  • 05 September 2014 - 17:01

    Anne-Marie:

    Heeee moppie wat een verhalen. Je verteld het ook zo dat we er bij kunnen zijn. Prachtig. Ben je beroerd van het eten nog waar je lichaam aan moet wennen??
    Trots op je meissie, trots.
    Dikke kuss Jan, moi en Gene xxxxxxx

  • 06 September 2014 - 17:35

    Yvonne V Beek:

    he mop weer een mooi verslag hoor leuk om te lezen ,op naar je volgende verslag als je over ruim twee maanden thuis komt hoef je niet zo heel veel meer te vertellen hi hi kus mams

  • 08 September 2014 - 13:53

    Gerhard Johanna:

    Lieve ondernemende Sharon,

    Nu eindelijk even de rust om een reactie te geven over je avontuur in Ghana.Ben trots op je hoor. Als ik de verhalen van je lees loop en zit ik naast je om te genieten van alle mooie dingen om je heen. Het is voor ons als nederlanders niet voor te stellen hoe mooi de natuur is. Als je vertelt over het lesgeven aan de kinderen op school zie ik het voor me hoe je daar stralend en enthousiast voor het locaal staat. Wat zal je worden gewaardeerd door ieder. Wat een mooi initiatief het oprichten van de school voor het opleiden tot automonteur- geweldig dat jou project binnen dit project plaats gaat vinden.
    Begrijp dat je blij was om Albert te zien en dat je mocht genieten van een heerlijk bed en douche. Ja wij vinden het maar heel gewoon in Nederland waar je de kraan maar opendraait en kunnen genieten.
    Afgelopen vrijdag zijn Kees, Aag en wij naar Haarlem geweest om de high tea bon van jullie gekregen voor onze verjaardagen . Wat hebben wij een heerlijke dag gehad, voor we het wisten was de dag om. Zeker een aanrader wanneer je terugbent in Nederland om eens een dagje het Erwin daar naar toe te gaan.
    Op het ogenblik genieten Gerhard en ik van onze vakantie en zijn bezig met de tweede week. We hebben tot nu toe erg geluk gehad met het weer. We zijn wat aan het klussen in huis, de hal heeft een ware metamorfose ondergaan- ook toch lekker hoor dat de boel weer opknapt. Daar komt je ook niet aan toe in de avonduren en weekenden. We gaan morgen dinsdag en woensdag, dus twee dagen naar Winterswijk met een overnachting in een hotel, gescoord via Vakantieveiling. Dus lekker genieten. Het weer beloofd goed te worden. Verder gaat het hier prima. Eva is begonnen aan haar tweede jaar en Henk Jan is weer lekker naar zijn werk. Terwijl ik dit berichtje schrijf komt er een heerlijke geur de kamer binnen van buiten van runderlapjes, dat zal bij jullie wel niet op het menu staan meid.
    Wil even zeggen dat ik het heerlijk vindt om je verhalen te lezen- je neemt ons echt mee op reis. Kijk weer uit naar het volgend verslag. Lieverd pas goed op je zelf- in gedachten zijn we met je,

    Dikke kus van de Lopikers

  • 18 September 2014 - 20:33

    Oma:

    Lieve Sharon.
    Hoe is het nu met je? Het is voor oma nog moeilijk om je op de computer te vinden maar vandaag is het gelukt. Ik heb je berichten gelezen en weet dat ik heel trots op je ben. Ik wens je het allerbeste en weet dat ik aan je denk. En ik blijf het proberen je reisverslagen te vinden.
    Lieve groetjes
    van Oma.

    PS Op dit moment ben ik op vakantie met Anne, lekker in Turkye. Het is hier heerlijk. Lekker warm en een heel mooi hotel. Hebben vandaag lekker in zee gezwommen en lekker van de zon genoten. Het is heel fijn hier. XXXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Beste lezers, Op deze pagina zal ik, voor zover dat mogelijk is, mijn reisverslag gaan publiceren.. 15 Augustus zal ik naar Accra, Ghana vliegen om vervolgens mijn intrek te nemen bij een gastgezin vlakbij het plaatje Tinkong. Tinkong is de plaats waar de stichting van mijn oom, Albert van Beek, actief is. Hier zal ik dan ook mijn bijdrage gaan leveren en het opgehaalde bedrag, dmv sponsoring en de fantastische benefietavond, nuttig gaan besteden. Leuk dat jullie me gaan volgen, en reacties zijn natuurlijk altijd welkom! Liefs Sharon

Actief sinds 21 Juli 2014
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 4852

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2014 - 10 November 2014

Sharon in Ghana

Landen bezocht: