Project gestart, en bam MALARIA! - Reisverslag uit Tinkong, Ghana van Sharon Beek - WaarBenJij.nu Project gestart, en bam MALARIA! - Reisverslag uit Tinkong, Ghana van Sharon Beek - WaarBenJij.nu

Project gestart, en bam MALARIA!

Door: Sharon

Blijf op de hoogte en volg Sharon

22 September 2014 | Ghana, Tinkong

Zaterdag 6 september

Zo weer eens even lekker de tijd nemen om met jullie al mijn dagen door te nemen. Deze zaterdag heb ik heerlijk uitgeslapen en ben ik ’s middags samen met August, een vrijwilliger uit Denemarken, wezen voetballen met een stel Ghanezen op een verschrikkelijk veld :P met twee stenen die we omver moesten schieten.. haha maar toch het was voetbal. Erg gelachen, maar was wel snel moe hoor, die gasten speelden makkelijk twee uur, terwijl ik na een uur al uitgeteld was.


Zondag 7 september

Ik weet even niet meer zo goed wat ik jullie al verteld heb over de plannen voor mijn opgehaalde bedrag, maar de plannen zijn nu rond. Het klinkt allemaal helaas niet meer zo spectaculair omdat blijkt dat mijn bedrag niet genoeg is voor een totale school of iets dergelijks. Daarom bouwen we met mijn centjes een heel belangrijk starters onderdeel voor de komende scholen en dergelijke. Namelijk een watertank. Een diepe put (4 meter diep) 6 meter breed en 12 meter lang. Morgen zullen ze starten met graven, als het gat gegraven is wordt er beton gestort en daarna zullen we muren gaan metselen. Na het metselen van de muren zullen we die aan de binnenkant moeten stuken om zo de put waterdicht te maken. Deze put zal uiteindelijk de scholen voorzien van water, en bovenop de put zal een openbaar toilet gebouw worden gebouwd. Vanavond ben ik uit eten geweest bij een chique restaurant in Koforidua samen met Henry en Albert.


Maandag 8 september

Ik lijk gewoon alle pech te hebben die er kan zijn want vandaag zou ik weer les gaan geven op school, kom ik op school blijkt de school een dag later te beginnen, ben ik daar dus voor de tweede keer voor niets gekomen. Maar ach dat betekend dus weer een extra dag voor mezelf. Ik heb van Henry wat films gekregen op mijn laptop om de tijd te doden als ik niets te doen heb, heb dus lekker een filmpje gekeken. In de middag ben ik uiteraard naar Tinkong gegaan om te kijken of ze al gestart zijn met graven. Als ik aankom om 14.00 is er nog niemand, ze starten uiteindelijk om 14.30 met graven en om 14.50 begeeft de machine het omdat hij overhit is, dat wordt dus morgen terugkomen. In Ghana heeft niemand haast dus ik sta er niet van te kijken haha.


Dinsdag 9 september

Poging twee van de nieuwe schoolweek, gelukkig komen er vandaag wel kinderen. We hebben huisjes gemaakt van klei, althans de kinderen die ijverig genoeg zijn en luisteren naar mijn instructies, de overige kinderen maken monsters en voetbalbekers. Met diegene die wel goed hun best hebben gedaan op een huisje spreek is af om morgen de daken te maken, vinden ze natuurlijk helemaal goed. ’s Middags ben ik eindelijk met Jasmin en Marcus naar de Woodmarket geweest, iedereen heeft het daarover. Ze verkopen daar heel veel houtwerk, logisch hè, woodmarket, hout.. maar ook schilderijen, armbandjes, en ghaneze kleren en rugtassen. Jeeeej ik heb eindelijk mijn Ghaneze rugtas gekocht .. hij kostte mij 20 GC Dat is 20 Ghana Cedis is ongeveer 4 euro. Misschien ietsje meer want de Cedis is iets gezakt sinds ik ben aangekomen. ’s Avonds was het weer tijd voor een avondje Home Base in Mamfe omdat Senne, mijn vlaamse maat, die avond zou vertrekken terug naar België. Ik ging naar huis om 23.30 met mijn, ondertussen vaste, taxichauffeur Michel. Altijd als ik ergens ’s avonds ben bel ik hem om mij op te halen. Geweldige kerel!!


Woensdag 10 september

Vandaag op school de beloofde daken gemaakt en op de huisjes geplaatst, veel van de kinderen maakten uit huisdieren (Honden zo groot als de voordeur) en stoelen in de huisjes. David is echt wel mijn favourite kindje. Hij is 12 jaar oud en erg lief en ijverig. Zijn huisje werd gesloopt doordat iemand anders erop ging staan, dus uiteraard is nu iedereen jaloers want hij mocht mijn huisje hebben. ’s Middags opnieuw naar Tinkong, Wauw mijn gat is klaar :O ongelooflijk zo snel voor Ghana principes. Op wat kleine oneffenheden na die met de hand gegraven zullen moeten worden. Maandag gaan we beginnen met cement storten is nu het plan. Ben deze avond lekker in Tinkong gebleven, lekker filmpje gekeken met Albert en heerlijk warm gedoucht ..


Donderdag 11 september

Vandaag mijn laatste dagje op school, aan de ene kant heel jammer vanwege de leuke kids. Aan de andere kant heel fijn want dat betekend dat mijn eigen project eindelijk echt van start gaat en ik daar aan de slag kan.. omdat het mijn laatste dag is gaan we weer LOOMEN :D vinden ze natuurlijk weer geweldig. Daarna hebben we een goede pot gevoetbald en heb ik afscheid genomen. ’ s Middags alvast mijn koffers een beetje gepakt want na mij weekend @ de Wli falls zal ik verhuizen naar Tinkong en in het huis van mijn oompie en Henry gaan wonen. Dat betekend van het Ghanese leven met koude Bucket showers en handmatig de wc doortrekken naar een warme douche en een gewoon matras om op te slapen. ’s Middags vertrek ik naar Tinkong en heb ik lekker met Albert waterpijpie gerookt op het terras en daar geslapen.


Vrijdag 12 september

Op de afgesproken tijd in Mamfe om te vertrekken naar de Wli falls. We zijn dit keer met een groepje van 6. August heeft het verblijf geregeld en achteraf gezien was dat niet helemaal een goed plan, want eenmaal aangekomen blijken we te verblijven in een veel te duur ongezellig hostel zonder eten aanwezig. We konden alleen de plaatselijke kinky krijgen en ik kan je verzekeren, al heb je nog zo’n honger dat is dus echt niet te vreten :P haha. Wat het wel een beetje goed maakte is dat ik een kamer deelde met die lieve Jasmin, mijn vlaamse vriendinnetje ..


Zaterdag 13 september

Pfffff zooooo vroeg opgestaan, we konden in het dorpje brood krijgen dus hebben alleen droog brood gegeten en zijn toen op weg gegaan naar de hoogste berg van Ghana .. we moesten er een tijd voor klimmen en ik was uitgeteld toen ik boven kwam maar het uitzicht was verpletterend. Ik was gelijk kritisch omdat ik een berg naast ons zag die hoger was, maar dat bleek Togo te zijn :D.. Daarna zijn we met de Troh naar een nabijgelegen plaatste gereden om naar de Tagboe watervallen te gaan. We moesten daar zo’n 45 minuten lopen, tijdens die toch hebben we slangen vastgehouden !!! AAArrghhh ik was heel bang maar het was uiteindelijk toch wel vet.. toen we aankwamen bij de watervallen ben ik uiteraard gaan zwemmen samen met August en Jasmin. Daarna weer in de Troh en door naar de Wli falls. Na weer een half uurtje lopen kwamen we aan bij DE waterval, maar eigenlijk moet ik eerlijk zijn dat die niet veel spectaculairder was dan de Tagboe maar de vleermuizen waren wel spectaculair. Ik denk dat er wel 10.000 naast de waterval tegen de rotswand aanzaten. Tussen 17.00 en 18.00 gaan ze langzaam allemaal vliegen, water drinken en vertrekken dan voor de nacht ergens anders heen,, heel bijzonder om te zien. Francis, onze gids heeft tenten voor ons opgezet, want we gaan bij de waterval slapen en hij kookt rijst voor ons daar en maakt een kampvuur, maar vanwege de drukke en nogal vermoeiende tochten van vandaag gaan we eigenlijk allemaal vrij vroeg naar bed. Ik deel een tent met Jasmin en August, en helaas bleek dat niet zo’n goed idee.. Halverwege de nacht wordt ik namelijk wakker van August die Jasmin probeert te verleiden en niet opgeeft ondanks dat ze aangeeft niets van hem te willen. Op het moment dat ik laat merken dat ik wakker ben gaat het gelukkig over,, kijk op August is gelijk beetje veranderd… Arme Jasmin.. maar gelukkig laat ze zich er niet door kisten ..


Zondag 14 september

Wauw wist dat het heftig zou worden maar zondag werd het me allemaal te veel hoor.. we gingen klimmen naar de Upper falls.. zo’n twee uur non stop klimmen. Ik ben expres voorop gegaan want mijn conditie is echt het slechts van de groep dus ik mag het tempo bepalen. Dat gaat de eerste twee uur naar de Upper falls nog prima. Ik redt het prima en de beloning is geweldig. Onder de waterval gestaan met Francis en August en vooral veel Tarzan geluiden aangehoord, maar daarna komt het,, we maken een toer terug met een loop om de berg heen, geschatte tijd: 4 uur. Ik kan je vertellen, het was teveel.. ik was op een gegeven moment zo verschrikkelijk moe dat ik moest overgeven van vermoeidheid. Ik was dus ook enorm blij toen ik eindelijk beneden kwam. Daarna nog een x aantal uren in de troh naar huis,, 10 uur ’s avonds thuis, totaal geradbraakt maar voldaan van een fantastisch weekend.


Maandag 15 september

Mijn eerst werkdag aan mijn eigen project  maar helaas pakt dat niet zo heel goed uit.. Mijn benen zijn in de proteststand omdat ze zoveel hebben moeten verdragen in het weekend dat ze nu niet meer vooruit willen. Ik probeer me er toch toe zetten om goed te helpen.. we gaan cement storten ze hebben hele gekke manieren daarvoor hier. Ze storten eerst het cement, zand en grint in het gat daarna gooien ze er water op en mengen het dan ter plekke in de kuil. Om 13.00 uur scheid ik ermee uit en ga ik lekker slapen. Na een uurtje of anderhalf wordt ik wakker kom ik erachter dat vandaag Henry zijn verjaardag is,,, Waarom heeft niemand mij dat verteld vraag ik me af.. bah nu heb ik geen cadeautje.. ’s avonds zijn we uit eten geweest voor zijn verjaardag in datzelfde luxe restaurant. Oh en deze middag ben ik nog met Eveline, die ondertussen weer in Tinkong is voor deze week, naar Koforidua geweest om boodschappen te doen voor deze week en om rubber laarzen te kopen voor mijzelf voor op de bouwplaats.


Dinsdag 16 September

Zoo een heerlijk frisse start vandaag om precies 07.00 uur sta ik klaar op de bouwplaats om aan de slag te gaan. Vandaag op het programma?: METSELEN!! Jeeej dat lijkt me echt heel leuk. Eerst gooien we via een schuine plan een aantal kruiwagens cement naar beneden (droog) daarna worden één voor één de stenen naar beneden gegleden over diezelfde plan op het droge cement. En worden ze in de kuil opgestapeld. Terwijl twee jongens een touw spannen en alles waterpass zetten mengen drie andere het cement met water. Ik mag de voegen dichtsmeren tussen de stenen, leuk werk en ik krijg het al snel onder de knie. Om 13.00 uur houdt de groep een break, voor mij is dat einde werkdag want ik ga vanmiddag met Eveline mee om haar te helpen met haar onderzoek, door interviews over Ebola af te nemen in Kwamoso, de plek waar ik de eerste maand heb gewoond.
’s Avonds een openbaring voor Henry en Michael. Michael is een soort loopjongen van Henry, die rondom het huis van alles doet en daar van Henry geld voor krijgt. Eveline en ik maken namelijk Pasta met pastasaus en ze vinden het lekker :O ongelooflijk, ze eten zelfs hun hele bord leeg..


Woensdag 17 september

Sta helaas niet lekker op, beetje griepklachten. Ga toch aan het werk maar hou het helaas al snel voor gezien, om 11.00 uur kap ik al met werken omdat ik me echt niet top voel. Dus de rest van de dag in bed zeker tot 16.00 uur. Daarna met tegenzin me was gedaan, want dat was na het weekend echt heel erg nodig. Daarna gegeten en mijn koffers een beetje uitgepakt in de kasten, zodat ik me een beetje thuis begin te voelen. Eveline denkt dat ik Malaria heb gezien mijn klachten, ben koortsig en zweterig en gewoon niet lekker. Ik besluit dat als ik morgen nog zo ben dat ik naar de clinic ga, daar woon in tenslotte naast.


Donderdag 18 september

Zoals verwacht ga ik in de ochtend gelijk naar de clinic, ben namelijk nog zieker dan gisteren. Na een bloedtest krijgt Eveline gelijk ik heb officieel malaria. Vreemd want ik slik netjes elke dag mijn Mallerone maar toch. Krijg een dozijn aan pillen met naar huis, vitaminen, pijnstillers en malaria remmers. De rest van de dag heb ik gevuld met slapen, lezen en tv kijken. ’s Avonds voor het eten zelf Jam Chips gemaakt, waren erg lekker. Smaakt een beetje als gewone patat. ’s Avonds op de bank met een kop warme chocomel en ik voel me alweer wat beter, helaas blijft mijn goede gevoel niet .. Ineens moet ik rennen en de volgende 2 uren ben ik alleen maar aan het overgeven, totdat Eveline me uitgeteld en wel in bed weet te krijgen en ik in slaap val.


Vrijdag 19 september

Uiteraard ben ik nog steeds niet erg lekker als ik opsta vrijdag. Toch ga ik even met Eveline mee naar Koforidua voor wat boodschappen.. daar raak ik al zo van uitgeteld dat ik bij terugkomst gelijk mijn bed weer induik. Eveline vertrekt om half 2 terug naar Accra. Mijn project blijkt zonder mij ook al aardig op te schieten. Deze avond gelukkig geen rare overgeefrituelen en kan gewoon gaan slapen.


Zaterdag 20 september

Weer zo’n nutteloze dag met TV, boek en slapen. Nog steeds slap en kan bijna niets eten. Verheug me wel op vanmiddag want krijg een heerlijke massage van de masseuse van Albert. Nou en dat verheugen was terecht,, wauw wat een handen, een uur lang al mijn spiertjes los gemaakt heerlijk.. en nog lekkerder als Albert verteld dat hij trakteert .. ’s avonds heb ik mijn mannetje even gebeld en naar de kroeg gebeld, waar nu alweer een nieuwe rekening openstaat voor het rondje wat peter namens mij weggaf :P haha,, was even heel fijn om vertrouwd te horen !!


Zondag 21 september

Vandaag gaat Albert alweer naar huis, dus ik ga mee naar Accra om hem naar het vliegveld te brengen. Gelukkig voel ik me vandaag echt veeeeeeel beter. We hebben zelfs nadat we Albert hebben weggebracht gegeten in een luxe hotel in Accra en heb ik bijna een hele pizza weggewerkt :D.. Jammiej !! Morgen heb ik nog één rustdag omdat ik naar de clinic terug moet voor een check up en dan hoop ik dinsdag weer aan de bak te kunnen.


Maandag 22 september

Sta goed op deze morgen, laatste dagje uitzieken. Relaxen dus… Eerst naar de clinic, krijg daar een laatste test en ben officieel malaria vrij. Nu volgens de doctor alleen nog aansterken, dat betekend veel drinken en eten, veel rusten en als ik werk, licht werk doen. De doctor zei: als ik zie dat je zware stenen aan het slepen bent, dan krijg je straf.. dus nu pas ik natuurlijk extra goed op haha..
De rest van de dag mijn verslagje aan het schrijven, beetje met de dongel van Henry op internet aan het kijken, zo traag als het is, toch fijn om even op facebook te kunnen neuzen enzo. Lekker muziekje op.. heerlijk dagje zo :D

Tot snel weer!!

  • 22 September 2014 - 15:52

    Anne Smee:

    Hey dame!

    Je hebt ook wel een pech hoor! Ik hoop dat de pech wat mee valt komende periode.
    Ben heel benieuwd hoe het er uiteindelijk allemaal zal gaan uitzien!
    Maak je ook nog even een paar foto's van de waterleiding enz?:)
    Heb je mn smsje nog binnengehad?

    Enjoy the hot water!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Beste lezers, Op deze pagina zal ik, voor zover dat mogelijk is, mijn reisverslag gaan publiceren.. 15 Augustus zal ik naar Accra, Ghana vliegen om vervolgens mijn intrek te nemen bij een gastgezin vlakbij het plaatje Tinkong. Tinkong is de plaats waar de stichting van mijn oom, Albert van Beek, actief is. Hier zal ik dan ook mijn bijdrage gaan leveren en het opgehaalde bedrag, dmv sponsoring en de fantastische benefietavond, nuttig gaan besteden. Leuk dat jullie me gaan volgen, en reacties zijn natuurlijk altijd welkom! Liefs Sharon

Actief sinds 21 Juli 2014
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 4847

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2014 - 10 November 2014

Sharon in Ghana

Landen bezocht: