Mijn eerste dagen in Ghana - Reisverslag uit Koforidua, Ghana van Sharon Beek - WaarBenJij.nu Mijn eerste dagen in Ghana - Reisverslag uit Koforidua, Ghana van Sharon Beek - WaarBenJij.nu

Mijn eerste dagen in Ghana

Blijf op de hoogte en volg Sharon

21 Augustus 2014 | Ghana, Koforidua

Lieve lezers,

Nou mijn volgende stukje wordt gelukkig wat gezelliger, ik ben goed aangekomen in Ghana. De controleambtenaren pikten mij er uiteraard wel weer uit om mijn bagage te checken maar ach, daar begin ik onderhand wel gewend aan te raken haha.. Henry stond me op te wachten op het vliegveld, ik kan je vertellen: ik ben nog nooit zo blij geweest om een “vreemde” bekende te zien!! Hij had speciaal voor mijn komst een “Holland-Shirt” aangetrokken dus ik pikte hem zo tussen alle andere mannen uit. Ik was al gewaarschuwd dat mensen me graag zouden willen helpen, maar gelukkig hield Henry dat allemaal af zodat we gewoon ongestoord naar de auto konden lopen. In de auto op weg naar Kwamoso, de plaats waar ik zal verblijven voor tenminste de eerste maand, ging de tijd heel snel. Henry praat en vraagt veel dus het gesprek was simpel en gezellig. Na zo’n 1,5 uur rijden arriveerden we bij mijn gastgezin. De priester van het dorp. Iedereen noemt hem “Rev”. Hij heeft een heel huis met kamers alleen voor vrijwilligers,, ik heb mijn eigen kamer gekregen met een lekker bed inclusief klamboe en een dekentje om onder te slapen. Net nog even wat gebabbeld met de familie, de moeder van het gezin Elizabeth is een hele lieve dame. Hoe de familie precies in elkaar steekt ben ik nog niet helemaal uit, maar dat komt later wel. Ik heb in ieder geval al drie nieuwe vriendjes gemaakt, de hondjes  .. de namen moet ik nog achterhalen. Morgen komt er een groep van 10 vrijwilligers terug van een trip, ik ben dus nu nog even alleen. Maar het gezin is aardig en mijn kamer is top.

Op naar mijn eerste nacht in Ghana dus.

16-08-2014 Kwamoso Ghana.


Heerlijk geslapen!! Je wordt hier alleen echt achterlijk vroeg wakker, vanwege alle geluiden die je hoort. Het was om en nabij 06.00 uur. Vandaag ben ik met de familie mee geweest naar de kerk, dat is een hele ervaring! Officieel begint de kerk om 09.00 uur maar iedereen komt en gaat wanneer hij wil. Er zijn twee priesters in het dorp en de priester waar ik woon hoefde vandaag niet te spreken. De priester die sprak begon gewoon terwijl er nog maar 4 mensen in de kerk zaten, maar na een uur te hebben gesproken kwamen er steeds meer mensen, na verloop van tijd kwamen de muziekinstrumenten tevoorschijn, een keyboard een “drumstel” en een aantal tamboerijnen, toen barste de kerk pas los er werd gezongen, gekrijst, gehuild op de grond gerold door volwassen dames en door de kerk gedanst waarbij iedereen elkaar en hand gaf en geld in een box gooide voor de kerk. Heel anders als bij ons dus. Het was een leuke ervaring maar na 3,5 uur kerk was ik blij dat het voorbij was haha.. heel erg moe was ik daarna..

Daarna startte een lange eenzame dag, want de familie had een bijeenkomst ergens anders en liet mij alleen op het terrein. Er is niet echt veel te doen en omdat je nog niet zo goed gesetteld bent voelde ik me best een beetje eenzaam, maar gelukkig kwam tegen etenstijd de familie terug en ook een groep meiden uit Engeland die een reis maken van twee weken met Projects Abroad en ook bij de “Rev” in het huis verblijven. Aardige meiden en gelukkig wat aanspraak!!

De eerste keer eten in Ghana is me erg goed bevallen, we kregen rijst met kip, en dat zal ik waarschijnlijk nog heel veel gaan zien hier.

17-08-2014 Kwamoso Ghana.


Vandaag met Henry op pad geweest. Hij heeft me voorgesteld aan de eigenaar van de lokale school, daar zal ik vanaf morgen gaan lesgeven en de kinderen vermaken. Daarna zijn we naar Kofordia geweest, dat is eigenlijk de grootste plaats in mijn buurt. We gingen met de Troh, een plaatselijk busje. Er zijn er heel veel van, dus je gaat gewoon langs de weg staan om hem op te wachten en verteld de bestuurder waar je naar toe wilt, er is een assistent bij die het geld int en oplet waar er gestopt moet worden. Als de troh vol is gaat het heel snel, maar zit je in een lege troh dan rijden ze overal heel langzaam om zo snel mogelijk de troh vol te krijgen. Eenmaal in Kofordia heeft Henry me laten zien waar de bank is, waar het internetcafe is en waar ik het beste eten kan halen als ik dat zou willen. Het is daar immens druk en alle vrouwen lopen er met alles op hun hoofd,, een prachtig schouwspel.

Op de terugweg zijn we gestopt bij de Live Now Clinic, eindelijk kon ik in levende lijve zien waar ik al die tijd al mee bezig ben geweest. De Clinic is prachtig, heeft een hele logische en praktische indeling en is een modern gebouw in vergelijking met al het andere eromheen. Ik ben ook in het huis van Henry en Albert geweest en dat is ook erg mooi. Stromend water :O inclusief douche en doorspoelend toilet, iets wat ik bij mijn gastgezin niet heb. Hier moeten we namelijk de wc doorspoelen en ons douchen met emmers water.

Uiteindelijk helemaal alleen met de Troh terug gegaan, moet het toch een keer leren!! Maar veilig en wel aangekomen, al was ik in het dorpje wel een beetje verdwaald.

Jammie ik heb heerlijk gegeten, Fried Jam  Lijkt echt op patat maar je moet het niet koud laten worden want dan is het niet te hachelen en natuurlijk kip.

Je wordt hier wel snel moe, en omdat het donker wordt om ongeveer 18.00 uur lijkt het al gauw alsof het laat is en de meiden uit Engeland gaan steeds vroeg naar bed dus ik volg het voorbeeld.

18-08-2014 Kwamoso, Tinkong, Kofordia Ghana


Zo vandaag mijn eerste dag op school gehad. Ik werd door een van de leerlingen bij mijn huis opgehaald omdat ik de weg natuurlijk nog niet precies weet. Vandaag heb ik alleen gekeken naar hoe ze les geven op die school en een beetje gekletst met de kinderen van de oudste groep.

Aan het eind van de schooldag, omdat het zomerschool is is dat al om 12.30 kwam Sabrina bij de school. Zij is een vrijwilliger uit Canada en heeft de afgelopen weten les gegeven op de school. Ze vertelde me over een groep andere vrijwilligers en dat ze ’s middags naar de watervallen zouden gaan. Helemaal leuk dus ik ga mee!! Eerst langs huis om Elizabeth te laten weten dat ik later ben voor het diner en toen naar Akropong, de plaats waar Sabrina slaapt, dat is ongeveer een klein half uur met de Troh. Daarna terug naar Memphi een vrij grote plaats tussen Akropong en Kwamaso in waar de rest van de groep ontmoette. Ze vonden het erg leuk dat ik was meegekomen, en er waren ook twee Vlamingen dus kon af en toe beetje Nederlands kletsen. We huurden een Troh omdat we met 9 waren en gingen op pad. 1,5 uur rijden was het ongeveer naar de “Boti Falls” Prachtige watervallen in het midden van de bergen. Daarna op de weg terug langs de “Akaa Falls”, ook heel mooi en weer totaal anders dan de eerste. Er schijnt nog ergens een plek te zijn op zo’n 7 uur rijden van kwamoso waar watervallen zijn waar je kunt zwemmen en onder kunt staan, en het is een must see van Ghana dus dat ga ik nu plannen met vrijwilligers die er nog niet geweest zijn.

Na terugkomst van de watervallen heb ik heerlijk thuis gegeten, opnieuw rijst en kip, en ’s avonds ben ik nogmaals naar Memphi gegaan om daar de groep te ontmoeten in een cafe wat Home Base heet. Echt heel erg leuk, en gezelliger dan de meiden bij mij thuis die gaan slapen om 20.00 uur hihi.

19-08-2014 Kwamoso, Memphi, Akrapong Ghana


Yeah vandaag voor de eerste keer echt les gegeven, was heel leuk. De leerlingen zijn heel lief en ze luisteren goed. Het niveau van de studiestof is wel beduidend lager als bij ons in Nederland en het kost veel tijd om een enkele oefening met ze te bespreken maar zolang ze het begrijpen is het erg leuk om te doen. Daarna moest ik iets voorbereiden voor “creative arts” zoiets als wat wij Bevo (beeldende vorming) of tekenen noemen. Nou daar hoefde ik niet lang over na te denken, ik heb de brave kids leren LOOMEN,, ze zijn allemaal apetrots op het resultaat!! :D en ze konden er geen genoeg van krijgen.

Na school naar Henry geweest, lekker de middag daar op de bank zitten lezen en daar voor het eerst “Planteen” gegeten, het lijkt heel erg op een banaan en het smaakt ook als banaan maar deze moet je eerst grillen of koken voordat je het kunt eten, het was erg smaakvol!! Henry had erg zijn best gedaan om het lekker te koken haha. Daarna met Henry wezen kijken bij een plaatselijke voetbalwedstrijd, dat is echt hilarisch, het veld loopt aan alle kanten schots en scheef en ze spelen zonder “uit” behalve als die in de tribune komt, die btw echt helemaal vol zat!! Zoveel toeschouwers heb ik bij mijn voetbalwedstrijden nog nooit gezien :D.. Ik hoop trouwens dat de meiden het goed doen, ik kan bijna niet op internet dus updates binnenkrijgen is best lastig.

’s Avonds ook bij Henry gegeten, maar wel gewoon take out, fried rice & chicken jammiej !!
Hij vertelde me ook dat mijn geld is binnengekomen op de Ghanese rekening dus dat ik nu kan gaan bekijken wat voor goede dingen ik allemaal met mijn sponsorgeld kan gaan doen!! Ik verheug me er nu al op!

20-08-2014 Tinkong, Kofordia, Kwamoso Ghana

  • 21 Augustus 2014 - 20:12

    Alies:

    Hoi Sharon.
    wat spannend allemaal.Super leuk omdat allemaal mee te maken.
    Dat pakt niemand je meer af.
    Nog heel veel succes gewenst.dikke kus.Alies

  • 21 Augustus 2014 - 20:12

    Femke Maat:

    Fantastisch hoe je het doet. In een vreemd land, ander cultuur,
    Je bent een kanjer!
    Lieve groeten, John en Femke

  • 21 Augustus 2014 - 21:43

    Annemarie :

    Super leuk om te lezen! Ik ga je zeker volgen! Geniet ervan en weer voorzichtig! Xx

  • 21 Augustus 2014 - 22:09

    Vivian:

    Wat een heerlijkheid om je verhalen te lezen !!
    Fijn dat alles goed gaat.
    Dikke kus van ons en tot het volgende verslag, xx

  • 22 Augustus 2014 - 12:38

    Bianca:

    wat supergaaf om je verslag te lezen! Super hoe je het allemaal doet.....en
    leuk dat je zo ondernemend bent!

  • 10 September 2014 - 13:13

    Anne Esmee:

    Jaaa! Planteen! Volgens mij is het gewoon de Nederlandse bakbanaan. Maar ik ben er nog niet achter.
    Je zal het inderdaad veel eten! Oeh, en je moet de spaghetti&eggs proberen te krijgen ergens! ook lekker!
    Heb je de planteenchips op straat ook al geproefd?! En de akra (spreekt het uit als ohkroh)?
    Geniet er van dame!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Beste lezers, Op deze pagina zal ik, voor zover dat mogelijk is, mijn reisverslag gaan publiceren.. 15 Augustus zal ik naar Accra, Ghana vliegen om vervolgens mijn intrek te nemen bij een gastgezin vlakbij het plaatje Tinkong. Tinkong is de plaats waar de stichting van mijn oom, Albert van Beek, actief is. Hier zal ik dan ook mijn bijdrage gaan leveren en het opgehaalde bedrag, dmv sponsoring en de fantastische benefietavond, nuttig gaan besteden. Leuk dat jullie me gaan volgen, en reacties zijn natuurlijk altijd welkom! Liefs Sharon

Actief sinds 21 Juli 2014
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 4850

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2014 - 10 November 2014

Sharon in Ghana

Landen bezocht: