Het zit er bijna op.. LAATSTE VERSLAG - Reisverslag uit Tinkong, Ghana van Sharon Beek - WaarBenJij.nu Het zit er bijna op.. LAATSTE VERSLAG - Reisverslag uit Tinkong, Ghana van Sharon Beek - WaarBenJij.nu

Het zit er bijna op.. LAATSTE VERSLAG

Door: Sharon

Blijf op de hoogte en volg Sharon

29 Oktober 2014 | Ghana, Tinkong

Vrijdag 10 oktober

Zo daar zit ik weer,, op naar het typen van het volgende verslag voor al mijn volgers thuis..  De tijd gaat als een razende,, voor ik het weet zit mijn tijd erop en ga ik terug naar huis. Vandaag kreeg ik ook een teken dat het steeds dichterbij komt want we hebben vandaag de laatste stenen gelegd  een afrondingspunt in mijn project. Volgende week gaan we starten met beton storten in de pilaren tussen de stenen in en daarna hoeven we alleen nog maar te stuken en dan is het project klaar.

Deze middag ben ik met Henry naar Akropong geweest, een grote plaats ongeveer een half uur rijden van Tinkong en vlakbij mijn “home place” van de eerste maand Kwamoso. We zijn daar heen geweest vanwege het Akropong festival.. omdat we laat waren hebben we helaas de opening gemist, volgens Henry was dat echt geweldig geweest om te zien. Alle koningen van wat wij gemeentes noemen (en dus wat wij een burgemeester noemen) komen tijdens het festival bij elkaar, maar die komen niet zelf ze worden gedragen op een soort bed met een grote parasol erboven. Dat was dan ook wat ik wel gezien heb, de parasolletjes.. heeeeeeel veeel.. ook de president van Ghana was aanwezig, dus je kunt je voorstellen dat het een groots feest was. Maar wat er te zien was verder was niet heel bijzonder,, en al snel taaiden we weer af naar huis.. onderweg besloten we ergens wat te eten, en nam henry me mee naar een restaurant met een prachtig uitzicht op de stad midden in de bergen  prachtig!


Zaterdag 11 oktober

Zooo zaterdag is gebombardeerd tot uitslaapdag, die heb ik thuis in Nederland namelijk niet dus daar maak ik hier in Ghana goed gebruik van. Daarna heb ik zoals gewoonlijk mijn was gedaan, samen met Abigail. Heb ik al eerder verteld over Abigail? Zij werkt in de kliniek op de registratieafdeling maar doet ook elk weekend de was en kookt voor Henry.. Na de was ben ik met Abigail naar de markt in koforidua gegaan om boodschappen te doen voor al het eten van de komende week. We moesten eigenlijk met de Troh maar ik vroeg voor de grap aan Henry of we de auto mee mochten nemen met het idee in mijn hoofd dat hij heel hard zou gaan lachen maar hij zei gewoon ja hoor geen probleem.. :O dus we zijn lekker met de auto gegaan.. Toen we thuiskwamen begon de wedstrijd Ghana – New Guinea dus kon ik lekker aanschuiven voor een lekker potje voetbal


Zondag 12 oktober

Dit is zo’n saaie dag waarvan ik verwacht had dat ik die veel vaker zou hebben, maar er is geen stroom vandaag dus kan niet achter mijn laptop want mijn batterij is dood na tien minuten, geen tv geen muziek en ben alleen in het huis want Henry is naar zijn vrouwtje in Accra. Dit resulteert in het lezen van een heel boek en liggen in de zon, best lekker natuurlijk maar vandaag niet zo bevredigend als anders,, beetje een rotdag,, mis thuis en heb dus een beetje een heimwee dagje.. dus maar lekker vroeg naar bed vandaag en morgen weer een zonnige dag tegemoet :D



Maandag 13 oktober

Vandaag zijn we begonnen met het plaatsen van het hout om het beton te kunnen storten.. dat is nog een heel gedoe hoor.. ze hebben hier gewoon hele andere manieren om zoiets aan te pakken omdat ze niet van die moderne apparatuur hebben zoals wij die in Nederland gebruiken. Ik ben alleen erg vroeg gestopt vandaag omdat ik vannacht bijna geen oog heb dicht gedaan omdat een kilometer van het huis vandaan iemand muziek zo hard aan het staan dat ik de hele nacht wakker schrok als er een liedje begon of er iemand over de radio begon te bleren. Normaal stoort het me niet zo maar het valt me wel op dat alles in Ghana HEEEEEEL ERG HARD moet… in een barretje kan je onmogelijk met elkaar praten vanwege de harde muziek,, en dan gedraag ik me echt niet als een oma hoor,, tis gewoon echt niet mogelijk haha.. dus wederom “Bij Peter is het Beter” (T-Shirt heeft een prominente plek in mijn kamer hoor :D)


Dinsdag 14 oktober

Vandaag geheel onverwachts een dagje vrij  .. de voorman kwam veel te laat,, en ik was verwonderd dat koejo er ook nog niet was,, nu bleek dat koejo er vandaag niet zou zijn en de voorman op zoek moest naar een vervanger.. Henry werd een beetje boos op de voorman dat hij dat niet eerder had geregeld en schreeuwde dat hij morgen maar terug moest komen. Dus heb ik een start gemaakt met het verven van de hondenhuisjes,, echter is dat geen succes met een kwast die net zo groot is als het hondenhuisje.. Pfff eerst maar een fatsoenlijke kwast zoeken vanmiddag.
’S Middags terug naar het immigratiekantoor in koforidua om mijn paspoort op te halen, daar ben ik vorige week geweest om hem te brengen omdat ik gek genoeg mijn visum moest verlengen..
In Nederland betaal ik voor 90 dagen en hier krijg ik bij de douane een stempel voor maar 60 dagen en moet ik dus gewoon nog een keer betalen om verlenging te krijgen,, sniekie Ghanezen .. maar acht het kostte me 50 GhCedis dat is ongeveer 10 euro dus dat is dan gelukkig nog niet zo erg. Nadat we bij het kantoor geweest waren in Koforidua nog wat rondgelopen en beetje uitgekeken naar souvenirs.. daarna een avond voor de TV met een huiskamer vol Ghanezen (Abigail, Prince (de computerman) Michael, Henry en Dansu ook een man die in de kliniek werkt.


Woensdag 15 oktober

Auw Auw Auw Auw en nog een Auw,, ik heb beetje pech gehad vandaag.. Heb met graven vanmorgen op het werk een verkeerde beweging gemaakt en ben door me rug gegaan,, in eerste instantie bleek het wel mee te vallen maar toen ik ’s middags met Henry in de auto zat en over een slechte weg naar een tafelmaker onderweg was ging mijn rug steeds meer pijn doen.. ’s avonds heeft Abigail me een massage gegeven met heet water en een handdoek, het was meer een beuling dan een massage maar het helpt wel.. vroeg naar bed hopen dat het morgen beter gaat..


Donderag 16 oktober
Helaas, ik had gehoopt vandaag wel weer gewoon aan het werk te kunnen maar helaas is bewegen nog haast niet mogelijk en had ik bijna een takelwagen besteld om me uit bed te krijgen.. pff wat een ouwe taart wordt ik al zeg.. lijk wel 90.. vandaag dus maar een beetje rondlopen in de kliniek,, pannenkoeken gebakken voor iedereen, gelezen en tv gekeken en ’s avonds nogmaals de beuling van Abigail doorstaan,, opnieuw hopen dat het morgen beter is.


Vrijdag 17 oktober
Mijn rug is een stuk beter maar helaas niet goed genoeg om weer tot graven en beton storten over te gaan. Gelukkig had de voorman gisteren al een extra werken gevraagd en die is er vandaag ook weer bij. Vandaag dus weer een beetje rondhangen. ’s Middags met Henry naar de Wood market om voor souveniertjes te kijken en ’s avonds heb ik met Prince een enge indianenfilm gekeken, Acopolypyto of zoiets.. niet echt een boeiende dag dus ;)


Zaterdag 18 oktober
05.30 gaat de wekker,, ik ga met Henry mee naar zijn voetbal kijken. Was wel grappig,, gaat er wel anders aan toe dan bij ons.. je team wordt elke zaterdag ter plekke vastgesteld en er is niets officieels aan het hele gebeuren. ’s Middags heerlijk bij het zwembad gelegen bij het Hotel waar ik al eerder was geweest met Henry en Albert en aan het eind van de middag opnieuw een massage gekregen van Vivian, de vaste masseuse van Albert als hij hier is. Viel me een beetje tegen in vergelijking met de vorige keer maar het was toch wel ontspannend.

Zondag sla ik lekker over want het een saaie dag waar ik niets over kan vertellen.. ;)


Maandag 19 oktober

Wauw,, de laatste loodjes zijn aangebroken, vandaag over drie weken ben ik alweer thuis. We zijn vandaag begonnen aan het stuken/plasteren. Helaas ben ik zonder het te weten wel gebombardeerd tot seriemoordenaar,, vandaag al de 11e dode kikker uit de watertank gevist..
Er is vanwege het plasteren niet zoveel werk voor mij want de voorman werkt samen met een andere maison om dat glad en netjes te doen, en als hij het mij laat doen zijn we over drie weken nog niet klaar ;) dus ik heb een beetje gegraven totdat ik mijn schep in moest leveren omdat ze die beneden nodig hadden voor het mixen van het cement.


Dinsdag 20 oktober
Vandaag weer veel regen gehad, geheel onverwachts. Het werkt moest dus wel een uurtje of twee worden gestaakt maar ze gaan hard zat dus ik mag niet klagen. Tussen de middag de werkers maar weer een keer verwend met pannenkoeken. Daarna mijn kamer gereserveerd voor het weekend :D want jeej ik ga weer lekker een weekend naar het strand.. enorm veel zin in :D De laatste keer dat ik op het strand was heb ik een aantal aardige gasten ontmoet die daar waarschijnlijk dit weekend ook weer zullen zijn, dus in ieder geval iemand om tegen aan te praten. En verder ben ik aangewezen op mijn boek heerlijk op het strand, gaat helemaal goed komen.
Henry is vanmorgen vroeg vertrokken naar Grace in Accra en dus heb ik het huis weer alleen.. lekker onderuitgezakt op de bank filmpie gekeken..

Woensdag 22 oktober
Vroeg opgestaan vandaag maar eigenlijk voor niets want er is niets te doen voor mij op de werkplaats. Heb vandaag wel twee levende kikkers uit de waterput gered,, dat maakt mijn seriemoordenaar status weer iets minder erg. Henry is nog niet terug uit Accra dus nog steeds het huis alleen. ’s Middags lekker in de luie stoel in de zon gelegen, mijn kamer netjes gemaakt en muziek geluisterd..

Mijn dagen zijn al een tijdje vrij eentonig voor mijn verslagen.. dus ben bang dat ik jullie verveel met dezelfde verhalen de hele tijd.. maar één troost het is bijna afgelopen.. ik denk dat er nog maar 1 of twee verslagen komen en dan zit mijn tijd erop en ga ik lekker terug naar huis :D


Donderdag 23 oktober

Helaas blijk ik toch een koelbloedige seriemoordenaar te zijn, de kikker die ik gisteren gered heb zitten nog steeds in dezelfde houding versteend op de plek waar ik ze vrijliet. Helaas toch vermoord door al het cement in het water in de put,,

Vandaag ben ik verder gegaan met het eerste hondenhuisje. Helaas is werken op de werkplaats voor mij nu echt wel afgelopen. Het stuken gaat veel te langzaam als ze het mij laten doen en voor de rest is er nu even niets meer te doen. Voorlopig laat ik het dus maar aan mijn werkers over.

Sowieso wordt het afronden van het project pas later gedaan, waarschijnlijk pas in januari, omdat mijn ingezamelde geld op is en er nu even geen financiële middelen zijn om het af te ronden. Dat betekend dat Albert, mijn Oom, foto’s zal maken en ik jullie het uiteindelijk eindresultaat later zal laten zien. In het begin vond ik dit wel een beetje een teleurstelling, maar we konden helaas niet meer geld bijtoveren dus moeten we het hier nu even mee doen. De laatste foto’s van tot hoever we komen in de komende twee weken zullen uiteraard nog volgen zodat jullie kunnen zien hoe ver we nu gekomen zijn :D..


Vrijdag 24 oktober

Vanmorgen naar de Bank geweest om mijn allerlaatste centjes op te nemen. Dansu heeft me gebracht. Dansu werkt ook in de kliniek en is de man van de centjes, maar eigenlijk ook een loopjongen voor Henry, hij haalt en brengt alles naar Koforidua en regelt alle geldzaken bij de bank.

Daarna ben ik op de troh gestapt, op weg naar het strand :D Jeeej lekker een weekendje relaxen aan zee.. het duurde drie uur om daar te komen maar uiteindelijk heb ik het gered en ben ik alweer blij dat ik er ben. Er hangt zo’n goede sfeer in big milly’s backyard en de mensen zijn erg aardig.
Vorige keer heb ik een aantal leuke gasten ontmoet, waaronder Brett de Surfleraar en Adil .. Helaas bleek er ook een persoon te zijn die ik in het begin er aardig heb gevonden maar een eikel bleek te zijn. Toen hij erachter kwam dat hij me niet in zijn bed kon krijgen, wilde hij ineens niet meer met me praten.. jammer voor hem denk ik dan maar ;) want ik ben natuurlijk hartstikke leuk gezelschap (Hihi).. ’s Avonds ben ik lekker pizza wezen eten met Brett bij Kokrobite Garden,, Jammiej.. uiteindelijk ben ik niet voor pizza gegaan, maar voor de pasta maar toch heerlijk!!


Zaterdag 25 oktober

Vandaag heb ik heerlijk op het strand gelegen, gezwommen en lekker gelezen en muziek geluisterd. Lekker gekletst met heel veel mensen en leuke Nederlandse mensen ontmoet tijdens de lunch. Myrthe en Elise en Yet en haar man Leo. We zijn ’s avonds gezellig met zijn 5en bij het pizzatentje wezen eten, voor mij natuurlijk gezelliger als alleen. Helaas viel de reggae night letterlijk in de regen. De regen was zo heftig dat iedereen vroeg wegging en er uiteindelijk geen nut meer werd gezien in het optreden van de band. Gelukkig voor mij kon ik dus een beetje vroeg naar bed, want de nacht ervoor ben ik tot 5 uur ‘s nachts blijven zitten. Normaal doe ik dat alleen maar op mijn favoriete dagen in de Kikker :D..


Zondag 26 oktober

Vandaag ben ik met Myrthe en Elise een beetje langs de shopjes aan het hoppen geweest. Ben ik mee geweest terwijl zij gingen lunchen , mijn buik was wat overgevoelig dus heb besloten maar even niet te eten aangezien ik zo direct weer drie uur terug moet in de Troh. ’s Avonds om 6 uur kwam ik thuis aan. Henry was niet thuis dus het huis alleen en lekker vroeg naar bed.


Maandag 27 oktober

Vandaag over 2 weken ben ik THUIS :D!!!!


Woensdag 28 oktober

Zit nu in het internet café om mijn verslag weer online te gooien .. dit zal hoogstwaarschijnlijk mijn laatste verslag zijn. Uiteraard zullen er nog foto’s volgens wanneer ik thuiskom, maar de verbinding hier is daar helaas niet goed genoeg voor. De laatste twee weken is er voor mij niet echt werk en om nou elke dag te schrijven over het verven van de hondenhuisjes en het tv kijken en in de zon liggen en rondhangen in de kliniek wordt een beetje saai en vervelend. Mocht er nog iets heel erg bijzonders gebeuren in de laatste twee weken zal ik dat uiteraard met jullie delen. Sowieso ga ik ergens van de week nog langs in Kwamoso om al mijn kleren en overgebleven douche spullen daar te brengen zodat zij, mijn home mam Elizabeth, kan zorgen dat het bij de mensen terecht komt die het echt nodig hebben. Maar dat is tot nu toe alles wat ik heb gepland.

Hierbij neem ik dus voor nu afscheid van jullie vanuit Ghana, en zodra ik thuis ben zal ik meer foto’s uploaden en zodra ik meer hoor over vorderingen aan mijn project zijn jullie natuurlijk de eerste die het zullen horen! Bedankt voor de reacties die ik van sommige van jullie heb mogen ontvangen en voor diegene die mijn verslagen hebben gelezen: DANK JE WEL!!

Ik heb een geweldige ervaring opgedaan, al heb ik wel besloten nooit meer zoooo lang alleen weg te gaan, toch is dit een ervaring die ik nooit meer zal vergeten. En ik zal ook iedereen aanraden ooit zoiets te doen!! PRACHTIG!!

  • 29 Oktober 2014 - 22:20

    Peter:

    Topper ben je !


  • 31 Oktober 2014 - 20:06

    Yvonne V Beek:

    Nou moppie weer mooi geschreven hoor ben blij voor jou maar nog blijer dat je bijna weer thuis bent ook voor paps dikke kus van ons tot snel

  • 09 November 2014 - 14:05

    Joihanna:

    Lieve Sharon,

    Wat ben je toch een geweldige meid, wanneer ik weer je prachtig verslag denk ik wat heb jij een prachtige ervaringen opgedaan en wat zal het straks weer een cultuurshock zijn wanneer je weer terug bent in ons Nederland. Het lijkt me ook wel heel lang hoor Sharon 3 maanden van huis , je lieve vriend Erwin, en je lieve ouders achter te moeten laten. Maar geweldig dat je een mooi dagboek bijhoudt die wij met jou mogen delen. Ook wij zullen weer blij zijn dat je gezond en wel weer helemaal thuis mag zijn. Geniet nog van je laatste dagen in Ghana , weet dat ik veel aan je denk en voor je bidt en dat je weer veilig thuis mag komen.

    Liefs Johanna en natuurlijk ook van Gerhard en Eva

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Beste lezers, Op deze pagina zal ik, voor zover dat mogelijk is, mijn reisverslag gaan publiceren.. 15 Augustus zal ik naar Accra, Ghana vliegen om vervolgens mijn intrek te nemen bij een gastgezin vlakbij het plaatje Tinkong. Tinkong is de plaats waar de stichting van mijn oom, Albert van Beek, actief is. Hier zal ik dan ook mijn bijdrage gaan leveren en het opgehaalde bedrag, dmv sponsoring en de fantastische benefietavond, nuttig gaan besteden. Leuk dat jullie me gaan volgen, en reacties zijn natuurlijk altijd welkom! Liefs Sharon

Actief sinds 21 Juli 2014
Verslag gelezen: 785
Totaal aantal bezoekers 4840

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2014 - 10 November 2014

Sharon in Ghana

Landen bezocht: