Project gaat top !! en nog 4 weken te gaan :) - Reisverslag uit Tinkong, Ghana van Sharon Beek - WaarBenJij.nu Project gaat top !! en nog 4 weken te gaan :) - Reisverslag uit Tinkong, Ghana van Sharon Beek - WaarBenJij.nu

Project gaat top !! en nog 4 weken te gaan :)

Door: Sharon

Blijf op de hoogte en volg Sharon

09 Oktober 2014 | Ghana, Tinkong

Dinsdag 23 september,

Vanaf vandaag zijn er nog maar twee mensen aan het werk op de bouwplaats, dit omdat de klus veel te snel gaat!! Als ik de 6 jongens allemaal zou laten blijven zou dat betekenen dat de klus in ongeveer een week misschien 1,5 geklaard zou zijn en dat ik dus nog 5 weken zonder iets te doen me zou moeten vermaken hier in Ghana. Ik vind de tijd voor mezelf wel lekker maar om nou 5 weken geen werk te hebben, dat zie ik echt niet zitten hoor. Maar Jeej vandaag dus zelf weer aan het werk en ook gelijk goed, beton mixen. Dat gaat hier best grappig. Eerst wordt het gemengde zand en cement in de kuil gegooid dan volgt een lading stenen, daar wordt water opgegooid en dat wordt gemixt tot beton en vervolgens wordt het vanuit daar in het hout geschept wat is geplaatst op de eerste muurtjes om zo een laag beton tussen de muren te maken om alles extra sterk te maken. (Zie de foto’s van de bouwplaats). De rest van de middag heb ik mijn was gedaan, kamer opgeruimd en Henry zijn keuken volledig uitgemest. Die stond werkelijk helemaal vol met producten die al een jaar of meer over datum waren. Ook niet echt producten die Ghanezen gebruiken, die zijn achtergebleven van andere mensen in het huis. ’s Avonds heb ik voor het eerst mijn eigen kippiej klaargemaakt en pfff lekker dat ie was.. Nou denk je dat is toch niet zo moeilijk, maar hier de juiste spullen vinden om een lekker te marineren enzo is toch wel een kunst hoor.. Ik was alleen thuis omdat Henry ’s middags vertrokken is naar Accra om zijn vrouw, Grace, te bezoeken. Accra is ongeveer 1,5 tot 2 uur van Tinkong vandaan en Henry is nog niet zo lang getrouwd met Grace, maar ze gaan niet samenwonen, dat schijnt hier heel normaal te zijn. In December verwachten ze een kindje. Pfff deze avond regent het niet normaal zo hard,, ik dacht echt even dat het dak naar beneden zou komen.


Woensdag 24 september

Wauw ik heb vandaag echt weer keihard gewerkt. Mochten er voetbal meiden zijn die dit lezen, denk maar niet dat ik stilzit, dat werk stoomt me echt wel klaar om weer te kunnen voetballen als ik terug kom haha. De voorman en Koejo waren beide wel echt gesloopt na een halve dag, ik heb ze dus lekker een middagje vrij gegeven. Ze waren allebei verrast dat ik dat deed. ’s Avonds mijn kookkunsten weer laten gaan om voor Henry en mij eten te maken. Weliswaar wel weer Kip met rijst maar met een lekker tomatensausje en een knapperig korstje wordt het wat specialer als gewoon rijst en kip. Daarna heerlijk op de bank Barcelona – Malaga gekeken en gaan slapen.


Donderdag 25 september

Pfff wat was het warm vandaag met werken. Ik heb zonnebrand gebruikt maar jeetje nog steeds brandde mijn huid heel erg. Ik begin al een aardige ‘slechte’ picasso te worden met allemaal verschillende kleuren op mijn huid. Omdat het dinsdagnacht zo verschrikkelijk heeft geregend kon Henry woensdag zijn auto niet meenemen vanuit Accra, maar wat een luxe heeft Henry weer want die komen ze dus vanmiddag gewoon terugbrengen voor hem. Deze middag ben ik lekker naar het internet cafe geweest om te skypen met Debby Peter en Fenna & Papa Mama en Erwin. Wat was dat even leuk zeg!! Ook even alle watts appies kunnen lezen. Vanaf vandaag hebben we een extra bewoner in het huis. De zorgverzekering is rond voor de Clinic en vanaf 1 oktober kunnen ze gaan draaien met de zorgverzekering, er is nu dus een man aanwezig om een computersysteem te installeren en iedereen handigheid erin te geven om het te gebruiken. Dat zal een hoop tijd gaan schelen want ze schrijven nu in elke kamer op wat er wordt gedaan enzovoort, maar het overhevelen van de informatie van de ene kamer naar de andere is nog niet zo heel handig geregeld. Het computer systeem zal daar verandering in gaan brengen. Nu gaan we hopen dat het vanaf 1 oktober ook echt heel druk gaat worden in de kliniek.


Vrijdag 26 september

Vandaag op het werk weer wat meegemaakt hoor,, de voorman is in het gat gevallen :O pff hij was stenen aan het storten met een kruiwagen en viel met de kruiwagen mee het gat in. Gelukkig stond hij op en had hij geen schrammetje maar het is toch gewoon even ruim 4 meter diep vallen. Vandaag weer stenen naar beneden sliden, cement maken en blokken leggen. Om 12 uur kreeg ik bezoek van twee andere obronies Elder Brown en Sister Brown. Dat zijn twee aardige mensen die ik toevallig heb ontmoet op de Woodmarkted. Zij zijn in Ghana om het woord van God te verspreiden, niet echt mijn ding maar ze zijn vreselijk aardig en enthousiast. Ze wilde graag mijn project en de clinic zien dus ik heb ze even rondgeleid. Om half 3 heb ik met Harry afgesproken, een andere vrijwilliger uit Engeland, in Mamfe om samen te vertrekken naar Accra waar Eveline op ons zal wachten bij het strand. Het regent zo hard in Mamfe dat we een half uur moeten wachten totdat we in een troh kunnen stappen maar uiteindelijk gaat de reis heel voorspoedig. We verblijven bij Big Milly’s Backyard in Kokrobite aan het strand in Accra. Wauw voor het eerst in 6 weken EUROPEES ETEN!!! Het eten is echt fantastisch. Ik deel deze avond een pizza en een paste met Eveline. Wat een tongstreling!! Helemaal geweldig. ’s Avonds hebben ze een Afrikaanse muziek avond. Een grote groep met Jambe’s en allerlei andere muziek instrumenten en dansers. Heel gezellig. Gedanst in de regen en meegedanst met de dansers op de Afrikaanse manier.


Zaterdag 27 september

Wauw het ontbijt is hier ook geweldig. Ik heb heerlijke banaan, kokos muffins als ontbijt. Na het ontbijt hebben we een paar uur geweldig genoten van het strand. Lekker in de zon gelegen en gezwommen in de zee.. dat was echt een verademing. Even lekker helemaal niets en gewoon relaxen. Daarnaast op het strand gekeken naar hoe de vissers hun netten binnenhaalden en juichten om de opbrengst van de vis die morgen. ’s Middags ook weer heerlijk geluncht met een echte baguette met tonijnsalade :D.. ergens anders zou ik dat niet zo snel gegeten hebben vanwege het gebrek aan hygiëne maar hier vertrouw ik alles wat beter. Het avond eten was ook erg lekker, ik had gekozen voor een kipfilet klaargemaakt met gebakken aardappel en een salsa van Ananas en komkommer. ’s Avonds was nog beter dat gisteravond, het was namelijk reggae night, en dat betekend live reggae muziek, rasta types die stoned aan het dansen zijn en gewoon een geweldige sfeer.


Zondag 28 september

Opnieuw een heerlijk ontbijt vandaag @ Big Milly’s Backyard namelijk een pannekoek met banaan ertussen. Na het ontbijt zijn we wat wezen rondwandelen en hebben we twee prachtige view spots gevonden waar ik uiteraard weer de nodige foto’s heb kunnen maken. Harry is deze middag vertrokken terug naar Mamfe want die moet morgen gewoon weer naar het vrijwilligerswerk. Ik heb lekker de maandag ook vrij genomen omdat het Eveline der laatste weekend is. Nadat Harry vertrokken is zijn Eveline en ik nog even naar het strand geweest en nog even gezwommen. Terwijl Eveline daarna een lekkere bucketshower genoot, heb ik lekker zitten kletsen met Ro een Nederlandse jongen die ik gisteren al ontmoet had. Een type surfer die al wat langer meeloopt in Afrika haha.. Was erg gezellig, daarna zelf ook een heerlijke koude bucketshower genomen. Morgen vertrekt Eveline terug naar België dus vanavond nog even lekker saampies uit eten geweest weer samen een pizza en een pasta gedeeld. Daarna hebben we saampies op de kamer gehangen terwijl Eveline haar tas inpakte en ik wat foto’s van onze camera’s uitwisselde.


Maandag 29 september

Vandaag samen met Evelina naar Accramall geweest, dat is een beetje een Europees winkelcentrum in het centrum van Accra waar ik mijn welverdiende kaas heb kunnen kopen, kluifjes voor de hondjes en zakjes met champignonroomsaus jammiej. In een café in accramall hebben we heerlijk een hamburger met friet gegeten en al mijn appies weer even gechecked want ze hadden daar wifi ..
Daarna is Eveline met een taxi naar het vliegveld gegaan en heb ik de troh terug genomen richting tinkong waar ik ongeveer om 7 uur ’s avonds aankwam.


Dinsdag 30 september

Lange dag aan het werk vandaag wet tot half 3, en dat terwijl ik normaal al stop om 13.00 uur. Geweldig werk weer vandaag blokken leggen op de eerste laag beton maar dan vanaf een verhoging omdat de muren natuurlijk hoger worden en omdat het de afgelopen dagen schijnbaar erg geregend heeft in Tinkong staat er een meter water in de watertank. Dus in de put lopen is niet mogelijk. We moeten iemand late komen om de put leeg te pompen van de week. Na het werk heb ik mijn was gedaan, want dat was na het weekend natuurlijk weer een berg. Henry heeft trouwens vandaag foto’s gemaakt van mij aan het werk. Vandaag heb ik ook voor het eerst bankoe gegeten met pepe een of andere saus met vis erin. NOOIT MEER wat is dat smerig!! Whaha gekke Ghanezen.


Woensdag 1 Oktober

Werken was normaal vandaag, stenen metselen en beetje graven enzovoort. Na het werk, en na mijn welverdiende douche ben ik naar Kwamoso geweest om mijn gastgezin van de eerste maand te bezoeken. Portia, Elizabeth en Oma waren thuis.. was even erg gezellig. Ik heb de nieuwe puppies van Amigo, één van de honden van het gezin, gezien. Ze zijn nog blind en het zijn er 5,, zo ontzettend schattig. ’s Avonds heb ik met Henry en Prince, de man van de computers in de kliniek, naar Arsenal gekeken. Lekker een bord rijst met kip klaargemaakt voor mezelf omdat die gekke Ghanezen weer een of ander vies degerig gerechtje gingen eten :P haha. Oh trouwens, vanmiddag heb ik pannekoeken gemaakt voor de voorman en Koejo, met appel, ze vonden het heerlijk 


Donderdag 2 oktober

Wat een dag vandaag, waarschijnlijk hebben de meeste van jullie het al gelezen op facebook, maar ik zal het uiteraard in mijn verslag nog een keer vertellen. Na gewoon lekker begonnen te zijn met mijn werk, liep ik even terug naar het huis om wat te drinken te pakken en toen Bam gebeurde het..
Een jongen, van ik denk nog geen 14 jaar, werd aangereden door een hard rijdende auto.. Het enige wat ik zag is dat iemand hem oppakte en direct naar de Clinic rende,, ik volgde zijn voorbeeld en rende ook naar de clinic waar ze de jongen op een brancard legde, de hoeveelheid bloed maakte het hele verhaal heel heftig.. het was overal.. al gauw ontdekte we twee grote gaten in zijn hoofd die gehecht moesten worden.. Ik ben mee gegaan de behandeld kamer in heb zijn hand vastgehouden en hem geprobeerd te kalmeren, wat gelukkig aardig lukte,, hij huilde wel en af en toe schreeuwde hij van de pijn maar hij hield zich veel groter dan ik mezelf zou houden in dezelfde situatie. Na de wonden en eromheen te hebben kaalgeschoren werd het schoongemaakt en tijdens het schoonmaken kreeg de jongen een pijnstiller in zijn kont gespoten, maar uiteraard werkte dat op het moment niet genoeg om hem van de pijn te helpen. Hij werd gehecht,, eerste keep kreeg 7 hechtingen, als ik het goed heb gezien want ik kan niet zo goed tegen die dingen, en de tweede keep kreeg 4 of 5 hechtingen. Daarna moesten ook zijn voeten nog worden opgelapt want die lagen ook volledig open. Echt een wonder dat die jongen geen zichtbare breuken heeft opgelopen. Nadat we hem helemaal hebben schoongemaakt hebben we hem in een bed gelegd om te slapen. Na een uur of 1,5 heeft de bestuurder van de auto hem naar Koforidua ziekenhuis gebracht om een scan te maken van zijn hoofd, nu zal ik dus moeten afwachten of ik ooit nog te horen krijg hoe het met hem gaat.. Maar ik ben er nu wel achter waarom ik nooit voor een baan als arts, zuster of verpleger heb gekozen, ik kan er niet zo goed tegen.. Ben een emotioneel wrak sinds het gebeurde vanmiddag en kan het absoluut niet loslaten.. Vanavond maar vroeg naar bed en hopen dat ik morgen hoor dat het goed gaat met jongen..

Vrijdag 3 oktober

Vandaag natuurlijk weer gewoon gewerkt, maar wel de hele dag met mijn hoofd bij wat er gisteren gebeurd is. Ik wil heel graag weten hoe het met hem is, maar de mensen in de kliniek kunnen het me niet vertellen en ik zie ook geen familie op dit moment. Dus toch een beetje afgeleid vandaag en niet helemaal in me hum.. Na wat vroeger te zijn gestopt met werken zo rond 12.00 uur heb ik mijn was gedaan en beetje onderuit gehangen voor de televisie. ’s Avonds ben ik voor de verandering maar weer eens naar Home base gegaan in Mamfe omdat het Motto zijn laatste avond was, Motto was de enige overgebleven Japanner van de vrijwilligers. Er zijn nu nog maar 6 vrijwilligers over. Normaal komen er steeds weer nieuwe maar vanwege de uitbraak van Ebola in Zuid Afrika veranderen mensen toch hun bestemming. Motto moet morgen 30 uur reizen !!!! om terug te komen in Japan pfff moet er niet aan denken. Voordat ik terug naar huis ging nog even lekker brood met ei gehaald bij een vrouwtje op het plein.. Heerlijk!! Daarna met de Taxi terug en lekker naar me bedje.


Zaterdag 4 oktober

Pffff zo vroeg op want ik moet om 07.30 in Mamfe zijn om naar Shai hills te gaan met zen 5en. Ze hebben een taxi besteld dus we moeten met zijn 5en in één taxi.. maar gelukkig is het maar een uurtje rijden. Als we daar aankomen moet we achterlijk veel geld betalen voor een gids,, namelijk 50 cedis per persoon.. dat is voor Ghaneze begrippen heel erg veel.. We hebben een wandeling gedaan van een uur heen en een uur terug, het uitzicht was best heel erg mooi.. zie de foto’s.. en we hebben aapies gezien bij de ingang van het park :D.. Ik kwam er tijdens onze tocht helaas wel achter dat ik de verkeerde schoenen had gekozen, ipv mijn sandalen had ik beter voor gympies kunnen kiezen maar ach te laat.. In de avond heb ik film gekeken lekker lui op de bank.


Zondag 5 oktober

Jeeeej voor het eerst in dagen weer eens een beetje uitgeslapen. Wat was gedaan vandaag en voetbal gekeken. ’s Avonds met Henry uit eten geweest bij één of ander hotel in Koforidua,, was erg lekker.. Daarna weer mijn nieuwe favourite serie gekeken, mistresses.. Henry heeft hem gedownload voor mij.. ben er helemaal weg van.. :0 haha


Maandag 6 oktober

Vandaag hebben we de watertank leeg gepompt met een machine. Dat ging gelukkig goed. Morgen het laatste beetje met de hand doen. De Voorman en Koejo hebben de lange zijde aan de andere kant vandaag gemetseld terwijl ik met de schep de bodem van de tank schoon gemaakt heb. (althans één helft ervan) ’s Middags ben ik nogmaals naar Kwamoso geweest, om afscheid te nemen van Portia want zij vertrekt morgen naar school en dan wordt elkaar nog eens zien lastig, want ze zit daar in huis bij school. ‘S avonds op de bank met de laptop en crime series. Henry is in koforidua en was nog niet terug toen ik ging slapen.. dus zal het vast gezellig hebben 


Dinsdag 7 oktober

Wat een ontzettend warme dag vandaag. Het stenen sjouwen en cement smeren was echt heel zwaar in dit weer.. Werd duizelig van de brandende zon. Ik ben om half 1 opgehouden omdat ik gewoon niet meer kon haha.. Koejo zei dat het voor hun normaal is, maar ik kan me niet voorstellen dat deze zon hun niets doet haha.. Ik heb even uitgerust en toen maar weer eens pannenkoeken gebakken voor mijn harde werkers. Ik weet sinds vandaag eindelijk de naam van de voorman, iedereen noemt hem namelijk altijd ‘forman’ maar zijn echte naam is David. Heb ik jullie al verteld over Michael? Hij is een beetje het manusje van alles rondom de kliniek en het huis, hij maait het gras, maakt rondom het huis schoon, leegt prullenbakken, en doet eigenlijk alles wat er van hem gevraagd wordt. Hij is heel erg grappig .. Na de pannenkoeken ging ik liggen lezen, maar blijkbaar had ik slaap nodig want ik werd wakker met mijn boek op mijn buik.


Woensdag 8 oktober

Lekker hard gewerkt vanmorgen en ik ben helemaal blij vandaag want toen ik vanmorgen aan het werk was kwam de jongen (Koejo) die aangereden was door de auto, de kliniek uitlopen. Hij loopt wel mank vanwege zijn voet die open lag en zijn knie die zeer doet, maar ik heb in ieder geval een teken van leven gezien. Ben ik heel erg blij mee!! Na het werk heb ik lekker in de zon gezeten en gelezen en ’s avonds ben ik met Henry naar Koforidua geweest om langs te gaan bij de kledingmaker van de kliniek. Hij gaat voor alle zusters dezelfde outfits maken. Daarna nog wat boodschappen gedaan en wat gegeten bij een restaurantje.. lekker pizza.. weliswaar maar een halve want meer krijg ik de laatste tijd niet op maar daar waren de hondjes dan weer erg blij mee want de rest heb ik bij thuiskomst lekker aan de hondjes gegeven.



Donderdag 9 oktober

Vandaag lekker begonnen met werken om 07.30 maar toen om 09.00 de voorman er nog niet was, werd ik wel een beetje pissig.. Helaas al de derde keer deze week dat hij hartstikke laat is en dat terwijl mijn enige wens was dat hij op tijd zou komen. Henry zal dus vandaag maar even met hem moeten praten. Het punt is namelijk dat we na het sjouwen van stenen en het maken van cement niets meer kunnen doen zonder de voorman, omdat hij degene is die nagaat of de blokken goed liggen etc. Na dat de voorman eindelijk aangekomen is, kon ik al gauw niets meer doen vandaag omdat het de laatste lagen zijn van de binnenmuren en het is te hoog om de stenen er zo bovenop te metselen dus hebben we een verhoging gemaakt van hout, maar daar kan maar één persoon op staan. Dus dan zou het zijn of de voorman kijkt hoe ik aan het werk ben, of andersom. En in dit geval denk ik dan: de voorman wordt door mij betaald dus laat hem maar werken ga ik lekker in de zon liggen :P haha.. Dus dat is wat ik daarna heb gedaan.. En ’s middags naar het internetcafé,, waar ik dus nu zit om mijn verslag weer eens online te gooien.. 

Zo dat was het alweer tot zover.. tot snel maar weer :D

  • 20 Oktober 2014 - 22:23

    Aagje En Kees:

    Hi Sharon,
    Wat een avontuur, daar in Ghana! Leuk om al die verslagen te lezen. En goed om te merken dat je daar goede dingen 'met óns geld' kunt doen!
    Het duurt niet al te lang meer en dan kom je alweer thuis. Wat je hier hebt gemist is o.a. de warmste dag ooit op 18 oktober. Jij ziet daar natuurlijk veel zon, misschien wel wat té veel. Wij zijn hier daarentegen blij met elk straaltje zonlicht dat we mee kunnen pakken. Stel je even voor: strand, zee, strandtent, onderuitgezakt in heerlijke kussens, borrel... En dat allemaal in oktober! Hè, een cadeautje gewoon.
    We wensen je nog een paar heerlijke weken toe, daar in dat verre land, met veel mooie indrukken. En kom daarna maar gauw weer lekker thuis. Het mooie weer is dan wel over, maar je krijgt hier wel een warm welkom van al je familie en vrienden.
    Dikke knuf, óók van Kees natuurlijk,
    Aagje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Beste lezers, Op deze pagina zal ik, voor zover dat mogelijk is, mijn reisverslag gaan publiceren.. 15 Augustus zal ik naar Accra, Ghana vliegen om vervolgens mijn intrek te nemen bij een gastgezin vlakbij het plaatje Tinkong. Tinkong is de plaats waar de stichting van mijn oom, Albert van Beek, actief is. Hier zal ik dan ook mijn bijdrage gaan leveren en het opgehaalde bedrag, dmv sponsoring en de fantastische benefietavond, nuttig gaan besteden. Leuk dat jullie me gaan volgen, en reacties zijn natuurlijk altijd welkom! Liefs Sharon

Actief sinds 21 Juli 2014
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 4836

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2014 - 10 November 2014

Sharon in Ghana

Landen bezocht: